23
May

Ελληνικά Σαρακοστιανά

Ελληνικά Σαρακοστιανά

Η Τσικνοπέμπτη είναι η τελευταία ευκαιρία για “πάρτυ κρέατος”, μιας και την Κυριακή της Αποκρεώ, μετά το ξεσάλωμα με τις αποκριάτικες μουτσούνες και τις παρελάσεις των αρμάτων, πρέπει να σκεφτούμε πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο της νηστείας των σαράντα ημερών. Άλλωστε η λέξη είναι ενδεικτική: Απο-κρεώ, δηλαδή μετά το κρέας. Η εβδομάδα που ακολουθεί, της Τυρινής, επιτρέπει το τυρί.

 

Η Καθαρά Δευτέρα σηματοδοτεί την έναρξη της σαράντα-ήμερης νηστείας (Σαρακοστή) πριν την μεγάλη γιορτή του χριστιανισμού, το Πάσχα. Θεωρείται ότι η νηστεία είναι η ευκαιρία για εσωτερική κάθαρση, μια ευκαιρία να δοκιμαστεί η πίστη μας, προσπαθώντας να αντισταθούμε στους πειρασμούς, ξεκινώντας από την διατροφή μας.

 

Οι νηστίσιμες συνταγές της χώρας μας είναι αμέτρητες. Άλλωστε και τα διαθέσιμα υλικά του τόπου μας είναι τόσα πολλά, που κάθε περιοχή της Ελλάδας έχει τις δικές της συνταγές, κάθε φαγητό μπορεί να μαγειρευτεί με πολλές παραλλαγές.

 

Η λαγάνα είναι το πιο αναγνωρίσιμο νηστίσιμο. Είδος ψωμιού με δύο ή τρία διαφορετικά αλεύρια, είναι η Νο 1 λιχουδιά της ημέρας και πεντανόστιμο! (αναρωτιέμαι γιατί το τρώμε μόνο τη συγκεκριμένη μέρα).

Τα φαγητά που έχουν την τιμητική τους την συγκεκριμένη μέρα είναι τόσα πολλά που αναρωτιέσαι αν πρόκειται για νηστεία ή για τσιμπούσι! Η φασολάδα, το τουρσί, ο χαλβάς, τα θαλασσινά, η φάβα, είναι μερικά εδέσματα που έχουν την τιμητική τους. Η ταραμοσαλάτα δεν λείπει από το νηστίσιμο τραπέζι, καθώς και η σαλάτα με μαυρομάτικα φασόλια. Στο οικογενειακό μας τραπέζι σίγουρα  υπάρχει φάβα με λαδάκι και κρεμμυδάκι, καλαμάρια τηγανητά, σουπιές γεμιστές, χταποδάκι με κοφτό μακαρονάκι και κόκκινη σάλτσα, μυδοπίλαφο, γίγαντες με γαρίδες, ρεβιθοκεφτέδες.

Ακούτε πολλά θαλασσινά κι ίσως αναρωτιέστε: αφού δεν τρώμε ψάρι, γιατί τρώμε θαλασσινά; Η μαμά μου απαντάει: Τρώμε ότι δεν έχει αίμα. Οι διατροφολόγοι εξηγούν ότι τα θαλασσινά είναι πλούσια σε αριθμό πρωτεϊνών, κι επειδή είναι απαραίτητες στον ανθρώπινο οργανισμό, ιδιαίτερα σε περιόδους νηστείας, τα θαλασσινά είναι πρωταγωνιστές στο τραπέζι μας. Τώρα θα σας γελάσω αν σας πω ότι οι πατέρες της εκκλησίας είχαν διατροφικούς συμβούλους, όταν καθόριζαν τα θέματα της νηστείας, πάντως τα νηστίσιμα φαγητά βασίστηκαν στο ότι δεν έχουν αίμα.

 

 

Στις μέρες μας, όλο και περισσότεροι πιστοί ακολουθούν τη νηστεία. Οι λόγοι δεν είναι μόνο θρησκευτικοί. Πολλοί το βλέπουν ως μια καλή ευκαιρία για αποτοξίνωση. Δεν χάνετε τίποτα να δοκιμάσετε κι εσείς φέτος!

 

Κυρίαρχα εδέσματα των ημερών:

Λαγάνα, ελιές, χαλβάς, ταραμοσαλάτα, τουρσί

Νηστίσιμες νοστιμοσυνταγές

 

Καλαμαράκια με τομάτα

Υλικά: 1 κιλό καλαμάρια ροδέλες –  1 φλυτζάνι του τσαγιού ελαιόλαδο ή ηλιέλαιο – 3 κρεμμυδάκια φρέσκα ψιλοκομμένα – 1 σκελίδα σκόρδο ψιλοκομμένη – 1 μεγάλη ώριμη τομάτα κομμένη σε κύβους – αλάτι – πιπέρι – χυμό μισού λεμονιού – λίγη ρόκα

Τσιγαρίζουμε μέσα σε μια κατσαρόλα το λάδι με το κρεμμύδι και το σκόρδο. Προσθέτουμε τα υπόλοιπα υλικά εκτός από την ρόκα και τα αφήνουμε να βράσουν για περίπου μία ώρα. Ελέγχουμε συχνά μην κολλήσουν (για να το αποφύγουμε προσθέτουμε νερό στην κατσαρόλα, μισό ποτήρι κάθε φορά). Μόλις πήξει η σάλτσα τα αποσύρουμε από την φωτιά και σερβίρουμε, προσθέτοντας την ρόκα ψιλοκομμένη, για γαρνιτούρα.

 

Σοκολατάκια με ταχίνι

Υλικά: 250 γραμμάρια κουβερτούρα, 250 γραμμάρια ταχίνι, 200 γραμμάρια σουσάμι

Τεμαχίζουμε την κουβερτούρα και την λιώνουμε στο μπεν μαρί. Την αποσύρουμε από τη φωτιά κι ανακατεύουμε καλά με το ταχίνι. Αφήνουμε το μίγμα να κρυώσει, ανακατεύοντας το σταδιακά, ώστε να γίνει ζυμάρι που να πλάθεται σε μπαλάκια. Κάθε μπαλάκι το κυλάμε στο σουσάμι για να κολλήσει πάνω  του.