12
Sep

Εκτός δρόμου περιπέτειες

Εκτός δρόμου περιπέτειες
Για όλους όσοι φλερτάρουν με την ιδέα να γίνουν ένα με την φύση, εκείνους που προτιμούν να αισθάνονται τον αέρα στο πρόσωπο τους και να αποφεύγουν τις πολυπληθείς τουριστικές περιοχές, τίποτα δεν συγκρίνεται περισσότερο από την
εξερεύνηση με 4Χ4 και τις περιπέτειες που αυτή
προσφέρει σε πραγματικά άγνωστες
περιοχές της Ελλάδας.
Το έχω επιχειρήσει πολλές φορές τόσο στην Κω όσο και στην Κρήτη και αν διαθέτεις ποιοτικό χάρτη με ακρίβεια στα στοιχεία που περιέχει, δεν διατρέχεις κανένα κίνδυνο.
Οι σειρές χαρτών Road edition καλύπτουν σχεδόν όλα τα ελληνικά νησιά αλλά και την Στερεά Ελλάδα και προσφέρουν παράλληλα όλες τις αναγκαίες πληροφορίες από εθνικές οδούς μέχρι και τον πιο κακοτράχαλο δρόμο. Μπορείτε να τους προμηθευτείτε από καλά βιβλιοπωλεία ή να τους αγοράσετε από το Internet από ηλεκτρονικά καταστήματα όπως το Amazon.
Φυσικά, δεν είναι μόνο η Κως και η Κρήτη που μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εκτός δρόμου εμπειρίες. Η τοπογραφία των περισσότερων νησιών προσφέρεται για τέτοιου είδους δραστηριότητες.
Για αυτό σκοπεύω να εξερευνήσω την Ιθάκη, την Κεφαλονιά και την Ρόδο χρησιμοποιώντας φυσικά 4Χ4 για τις περιπέτειες μου. Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα ελληνικά νησιά που βρίθουν από περιοχές ιδανικές για εκτός δρόμου οδήγηση, αλλά και η Στερεά Ελλάδα, η Πελοπόννησος και οι υπόλοιπες περιοχές.
Με τις ορεινές περιοχές όπως το Καρπενήσι, την Ορεινή Ναυπακτία αλλά και την Ολυμπία ή την Ορεινή Κορινθία, μέρη όπου χωματόδρομοι και βραχώδεις δρόμοι προσφέρουν εναλλακτικές διαδρομές τόσο για να εξερευνήσετε όσο και να φθάσετε στα ακρώρεια των περιοχών αυτών.
Καταρχάς, ορισμένα βασικά στοιχεία που επικεντρώνονται στην κοινή λογική και τον εκ των προτέρων σχεδιασμό…
Δεν είναι φρόνιμο να οδηγείτε με συμβατικά αυτοκίνητα ούτε σε πετρώδες έδαφος, αλλά ούτε και σε χωμάτινους δρόμους. Για αρχή, σκεφθείτε πως αν καταστρέψετε το σασί του αυτοκινήτου, τρυπήσετε ένα λάστιχο ή την εξάτμιση, είναι σίγουρο ότι θα φορτωθείτε με ένα ογκώδη λογαριασμό επισκευών.
Επιπλέον, τα κανονικά λάστιχα γλιστρούν και συναντούν  ολισθηρότητα σε εξαιρετικά  χωμάτινους δρόμους, όπως αυτούς που συναντάμε συχνά στην Κω – την πρώτη φορά που θα επιχειρήσετε να πάρετε μια στροφή πολύ γρήγορα, αυτό θα είναι και το τελευταίο πράγμα που θα κάνετε.
Οδηγώντας σε δρόμους που έχουν αραιή άμμο είναι ακριβώς όπως το να οδηγείς σε πάγο. Έπειτα,  τα 4Χ4 προσφέρουν μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και με άνεση ανεβαίνουν δύσκολα τερέν, σημεία που τα συμβατικά αυτοκίνητα κολλάνε ή φθάνουν στα όρια τους.
Το ελάχιστο που θα χρειαστείτε είναι ένα Suzuki Jimny 1300 κ.ε., πετρελαιοκίνητο, και κιβώτιο ταχυτήτων με σύστημα μετάδοσης κίνησης στους τέσσερις τροχούς. Σύμφωνα με την εμπειρία μου, τα συγκεκριμένα 4Χ4 αποδεικνύονται ικανά για τις περισσότερες δοκιμασίες συν το γεγονός ότι προσφέρουν ικανοποιητικά επίπεδα άνεσης και οδήγησης.
Το πιο σημαντικό είναι να σιγουρευτείτε ότι το όχημα καλύπτεται από περιεκτική ασφάλεια. Το να ενοικιάσετε ένα 4Χ4 και να το επιστρέψετε με σπασμένη την εξάτμιση, δεν θα σας απαλλάξει από τους λογαριασμούς επισκευής. Ενημερώστε το γραφείο ενοικιάσεως αυτοκινήτων για το τι προτίθεστε να κάνετε και ότι θα χρειαστείτε την αντίστοιχη ασφάλεια. Πριν αναχωρήσετε από το γραφείο, σιγουρευτείτε ότι το αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με το εργοστασιακό σετ εργαλείων  (γρύλος και σταυρός) καθώς και ρεζέρβα.
Από προσωπική εμπειρία θεωρώ ότι (για το καλοκαίρι) θα χρειαστείτε νερό, καπέλο για τον ήλιο αν οδηγάτε χωρίς σκεπή, αντηλιακή κρέμα για το κεφάλι, τα πόδια και τους ώμους, τους σχετικούς χάρτες, πυξίδα, κιάλια, κάμερα, κινητό τηλέφωνο για κάθε περίπτωση και ένα γεμάτο γαλόνι με πετρέλαιο.
Τα βενζινάδικα σε νησιά και ορεινές περιοχές είναι περιορισμένα και σε καμία περίπτωση δεν θα θέλατε να δείτε τον δείκτη καυσίμων στο μηδέν, ενώ για παράδειγμα ανεβαίνετε προς το χωριό Ασφενδίου στην Κω.
Μερικά βενζινάδικα σε αυτές τις περιοχές κλείνουν το μεσημέρι, ενώ πολλά από αυτά δεν δέχονται πιστωτικές κάρτες. Κατά συνέπεια τα μετρητά είναι αναγκαία.  Για τις χειμερινές περιόδους θα χρειαστεί να έχετε μαζί σας, μπότες, γάντια, αδιάβροχο μπουφάν και σκούφο.
Πρέπει να πω ότι η Κως είναι το αγαπημένο μου μέρος για 4Χ4 οδήγηση. Παρόλο που το νησί είναι μικρό, εντούτοις διασχίζεται από μικρότερους δρόμους και διαδρομές οι οποίες σου δίνουν τη δυνατότητα να πας σχεδόν οπουδήποτε χωρίς ωστόσο να χρειαστεί να βγεις σε κεντρικό δρόμο.
Η βόλτα από την πόλη της Κω για το χωριό Ασφενδίου είναι απολαυστική και η διαδρομή φαντάζει ασυνήθιστα γραφική. Είναι σχετικά ασφαλής και μάλλον απίθανο να  συναντήσετε κάποιον άλλον να πηγαίνει προς τα εκεί την ίδια μέρα. Συνήθως αφήνω την Χώρα προς τα δυτικά με διαδρομή προς το Χωριό Πλατάνι προσπερνώντας το Ασκληπιείο.
Ο δρόμος για πολλά χιλιόμετρα είναι στενός με πολλές στροφές έως ότου  μια κλειστή στροφή στα δεξιά σας οδηγήσει στο χωριό Ασφενδίου μέσω του χωματόδρομου.  Αυτός είναι ελικοειδής και ιδιαίτερα απόκρημνος σε ορισμένα σημεία, αλλά η θέα προς τα βόρεια παράλια και την αλυκή στο Τιγκάκι θα σας αποζημιώσει.
Υπάρχει η δυνατότητα να φτάσετε σε μερικά χωριά χωρίς να καταφύγετε στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο που τα συνδέει. Ωστόσο, σε ένα ή δυο σημεία θα πρέπει να αντιμετωπίσετε τον δύσκολο χωματόδρομο και σε ορισμένα σημεία τον δρόμο που γίνεται τόσο βραχώδης ώστε μόνο 4Χ4 μπορούν να τον διασχίσουν με άνεση.  Τα χωριά Ασφενδίου, Ζία, Λαγούδι, Αμανίου, Παλιό Πυλί και το Πυλί αποτελούν μερικά από τα γοητευτικά και εξαιρετικά επαρχιώτικα χωριά που θα συναντήσετε.
Η Ζια προσελκύει ορδές από εκδρομείς με λεωφορεία οι οποίοι την επισκέπτονται για μονοήμερη βόλτα (συνήθως από τις 10 το πρωί ως τις 3 το μεσημέρι) και ίσως θα πρέπει να ορίσετε την εκδρομή σας  με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφύγετε τις ώρες αιχμής και την κίνηση που δημιουργείται στο χωριό.
Από το πιο δυτικό χωριό το Πυλί, υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξετε μια αγροτική διαδρομή η οποία σας πηγαίνει δυτικά προς το Μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα. Αυτή είναι μια δύσκολη, γεμάτη πέτρες διαδρομή – και συνεχώς οι πέτρες πέφτουν στον δρόμο από το βουνό – με αρκετά εκατοστά ξερού χώματος στον δρόμο.
Είναι σημαντικό να είστε υπομονετικοί σε αυτό το κομμάτι της διαδρομής, καθώς δεν υπάρχουν κιγκλιδώματα ασφαλείας και το χώμα είναι πολύ γλιστερό.  Το μονοπάτι τελικά ενώνεται με τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο σε ένα ανώνυμο σταυροδρόμι, περίπου 4 χιλιόμετρα νότια από το Πυλί.
Υπάρχουν πολλά παράπλευρα μονοπάτια σε αυτό το σημείο, κανένα όμως δεν φέρει πινακίδα. Τα περισσότερα είναι πολύ τραχιά και πιθανώς να οδηγούν σε απομονωμένες φάρμες και σε αγρούς. Εδώ είναι το σημείο όπου η πυξίδα αναλαμβάνει δράση, αν και ο χάρτης θα πρέπει να δώσει τις απαραίτητες λύσεις στην αμηχανία που δημιουργείται για την επιλογή της κατάλληλης διαδρομής.
Τελευταία φορά, που δοκίμασα να οδηγήσω 4Χ4 εκτός δρόμου στην Κω, ήταν πριν από δυο χρόνια. Πάντα απολαμβάνω την εμπειρία αυτή, καθώς μου επιτρέπει να δω τις ανόθευτες περιοχές του νησιού και την γαλήνη που τις χαρακτηρίζει.
Σε χαλαρούς ρυθμούς έχω την ευκαιρία να χρησιμοποιήσω την φωτογραφική μου μηχανή και να απαθανατίσω θέματα που βρίσκονται εκτός πεδίου για τους περισσότερους επισκέπτες του νησιού.
Τα περισσότερα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων στην Κω διαθέτουν τα Jimnys. Θα πρέπει να υπολογίζετε το κόστος στα 35 ευρώ την ημέρα, ενώ θα δώσετε λίγο λιγότερα αν το πάρετε για περισσότερο από τρεις ημέρες.